Choroby i schorzenia

Zakrzepica żył głębokich

Jeśli nie leczysz żylaków nóg, masz powyżej 40 lat i nadwagę – rośnie u Ciebie prawdopodobieństwo wystąpienia niebezpiecznej zakrzepicy żył układu głębokiego, podobnie jak u 50 tys. Polaków zapadających na tę chorobę co roku. Może ona prowadzić do groźnego dla życia zatoru tętnicy płucnej i zespołu pozakrzepowego.

Choroba atakuje też osoby po złamaniach kości uda, podudzia oraz miednicy. Może rozwinąć się też po zabiegach ortopedycznych czy chirurgicznych jamy brzusznej. Jej rozwojowi sprzyja też okres unieruchomienia, ciąża, poród, a także leki hormonalne z estrogenem czy progesteronem. Występuje po zmianach w składzie krwi, a także wtedy, gdy powstaje zwolnienie jej przepływu, albo uszkodzone zostają naczynia krwionośne. Najłatwiej uchronić się przed zakrzepicą poprzez ruch. Aktywność fizyczna ma bezpośredni wpływ na żyły głębokie, bo są one otoczone przez mięśnie. Ich rozszerzanie się i nacisk powodują, że ryzyko wystąpienia zakrzepicy jest dużo mniejsze.

Na tę chorobę co roku zapada w Polsce 50 tys. osób. Według badań przeprowadzonych w USA, z powodu komplikacji po zakrzepicy żył układu głębokiego umiera więcej osób, niż w przypadku nowotworów piersi. W Niemczech jest to nawet trzy razy więcej ofiar śmiertelnych tej choroby, niż ofiar wypadków komunikacyjnych.

Objawy zakrzepicy żył głębokich

Chorobę można rozpoznać po bólu i obrzęku kończyn. Najczęściej wszystkie objawy występują nagle i w ciągu kilku dni się nasilają. Jak rozpoznać zakrzepicę żył głębokich? Zwróć uwagę przede wszystkim na poniższe objawy:

• obrzęk kostki, podudzia i uda, który nie wynika z urazów mechanicznych,
  • wysoka temperatura, ciepłota skóry i jej zaczerwienienie,
  • spuchnięte i wybrzuszone żyły powierzchniowe,
  • ból podczas chodzenia i stania, mijający przy położeniu się,
  • sina skóra i szybsze tętno.

Jak rozpoznać zakrzepicę żył głębokich

Chorobę można stwierdzić wykonując USG metodą Dopplera w Centrum Zdrowia Lifemedica w Gdańsku. Leczenie także można zacząć w warunkach ambulatoryjnych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, można uniknąć hospitalizacji. Proces leczenia przyspiesza się natomiast poprzez stosowanie kompresji. Niestety, czasami leki trzeba przyjmować do końca życia. Niewskazane są natomiast antybiotyki, bo gorączka spowodowana jest przez stan zapalny, a nie bakterie.

Powikłania zakrzepicy żył głębokich

Terapia jest jednak konieczna, bo zaniechanie może prowadzić do zespołu pozakrzepowego. Charakteryzuje się on wieloletnią degeneracją tkanki podskórnej. Skóra staje się coraz cieńsza, napina się, zmienia też zabarwienie, stając się brunatna i połyskliwa. Pojawiają się obrzęki nóg oraz ból, który szczególnie dokuczliwy jest podczas chodzenie i długiego stania. W niektórych przypadkach zespół pozakrzepowy wpływa też na powstawanie owrzodzeń na podudziach. Ryzyko wystąpienia tego schorzenia można zminimalizować poprzez przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych oraz specjalistycznych elementów garderoby – kompresyjnych pończoch oraz podkolanówek.