Informacje i aktualności

Zapobieganie zakrzepicy

Nie dopuszczaj do nadwagi i otyłości, jeśli masz siedzącą pracę, to staraj się jak najczęściej zrobić przerwę na krótki spacer, a podczas długich podróży napinaj mięśnie łydek. To podstawowe działania, które ograniczą ryzyko zakrzepicy. Wskazana jest także aktywność fizyczna – najlepsza naturalna „szczepionka” na wszystkie choroby układu krwionośnego.

Zakrzepica - LifemedicaZakrzepica jest stosunkowo nieznaną – zwłaszcza wśród pacjentów – dolegliwością, która może pojawić się głównie po zabiegach chirurgicznych, a także u osób obłożnie chorych. Przytrafić może się jednak też pacjentom, którzy pozostali unieruchomieni z różnych przyczyn. Wystarczy więc gips na kilka tygodni, inne kontuzje, a nawet zagrożona ciąża, zmuszająca do leżenia. Jeśli profilaktycznie nie są przez ten czas przyjmowane zastrzyki z heparyny drobnocząsteczkowej lub niefrakcjonowanej, ryzyko zakrzepicy znacznie rośnie.

Zapobieganie zakrzepicy poprzez farmakoterapię i leczenie uciskowe

Wszystkie rodzaje zapobiegania zakrzepicy można stosować łącznie. W niektórych przypadkach wystarczający będzie jeden z nich. Wiele zależy jednak od okresu unieruchomienia pacjenta i skali zagrożenia. Pierwszym ze sposobów jest podawanie leków zmniejszających krzepnięcie krwi, nazywane lekami rozrzedzającymi krew. Stosuje się też leczenie uciskowe za pomocą specjalistycznych podkolanówek i pończoch, ewentualnie bandaży elastycznych. W niektórych przypadkach zalecany jest również tzw. przerywany ucisk pneumatyczny (PUP). W każdym przypadku wskazana jest także aktywność fizyczna. Jeśli wstanie z łóżka jest z jakiejkolwiek przyczyny niemożliwe, warto gimnastykować kończyny. Nie jest to tak obciążające dla ciała, ale poprawia krążenie, wzmacnia mięśnie i zmniejsza ryzyko zakrzepicy.

Zapobieganie zakrzepicy podczas ciąży

Jeśli ciąża jest prawidłowa i nie pojawiają się stany patologiczne, nie można zapominać o regularnej gimnastyce. Należy pamiętać, że ciąża to nie choroba i aktywność fizyczna nie powinna być ograniczana. W jej ramach napinać należy mięśnie łydek oraz stóp. Odpoczynek po ćwiczeniach powinien polegać na położeniu nóg na podwyższeniu. W przypadku występujących obrzęków łydek, nawet podczas snu nogi powinny znajdować się wyżej. Profilaktycznie można też nosić uciskowe podkolanówki, które wskazane są też przy żylakach.

Jeśli kobieta przeszła zakrzepicę żylną przed ciążą, powinna koniecznie poinformować o tym lekarza prowadzącego. W takich przypadkach lekarze specjaliści z Centrum Zdrowia Lifemedica w Gdańsku polecają bowiem dodatkową profilaktykę. Istotna jest także informacja o przebytej chorobie nie tylko u ciężarnej, ale też u członków jej najbliższej rodziny. Chodzi nie tylko o zakrzepicę, ale również zatorowość płucną.

Zakrzepica a długie podróże

Zakrzepicę u zdrowych osób mogą spowodować też długie podróże autokarem czy samolotem. Nazywane jest to zespołem klasy ekonomicznej. Jak temu zapobiegać? Należy pamiętać o dobrym nawodnieniu się przed podróżą, a także w jej trakcie. Trzeba też unikać alkoholu, który – wbrew pozorom – odwadnia organizm. Wskazane jest też luźne ubranie, a także gimnastyka łydek. Jeśli niemożliwe są spacery, trzeba zginać stopy i napinać mięśnie łydek.