Informacje i aktualności

Jak nie dopuścić do powstawania żylaków?

Odwieczną prawdą jest, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Na część chorób nie mamy żadnego wpływu, ale wielu można uniknąć, choćby przez odpowiednią dietę i styl życia. Na pewno w tej drugiej grupie są żylaki, którym można zapobiegać. Sprawdź co zrobić, by nie dopuścić do żylaków.

ŻylakiŻylaki wynikają z zaburzeń w układzie krążenia. Według lekarzy skłonności do żylaków są też  dziedziczne. Kluczowe jest tu jednak słowo „skłonności”, bo nie dziedziczymy choroby, ale możemy do niej doprowadzić, powielając błędy i zaniechania swoich przodków.

Żylaki występują bowiem często przy nadwadze, a także ograniczonej aktywności fizycznej. Jeśli mamy siedzącą pracę, warto więc co jakiś czas wstawać, by przespacerować się choćby po biurze, a nie szukać wymówek, że nie mamy czasu na aktywność. Wskazane jest też uprawianie sportu, a absolutnym minimum powinny być weekendowe spacery.

Dlaczego to takie ważne? Zbyt długie siedzenie, a nawet stanie w jednej pozycji, sprawia że na żyły wywierany jest duży nacisk. Podobnie jest w przypadku zaparć, które utrudniają odpływ krwi z dolnych partii ciała. Żylaki mogą też powstawać w wyniku używania antykoncepcyjnych środków hormonalnych, a także zmian hormonalnych podczas ciąży. Dlatego jest to przypadłość, która dominuje u kobiet, a nie mężczyzn.

Objawy żylaków

Gdy żylaki powstają, początkowo nie dają żadnych objawów. Dowiadujemy się o nich dopiero wtedy, gdy choroba jest już zaawansowana. Zaczyna się od poczucia „ciężkich nóg”. Pojawia się też obrzęk kostek oraz podudzi. Nogi mogą swędzieć, odczuwalne jest też mrowienie. Już wtedy można próbować zatrzymać rozwój choroby na własną rękę. Specjaliści z Centrum Zdrowia Lifemedica polecają przede wszystkim ruch, który poprawi krążenie krwi. Wskazane są też chłodne kąpiele nóg.

Jak zapobiegać żylakom

Najważniejsza jest stała kontrola wagi ciała. To nadwaga i otyłość powodują bowiem trudności w odpływie krwi żylnej z nóg. Warto też postawić na aktywność fizyczną. Nie musimy jednak od razu przygotowywać się do maratonu czy przerzucać ton ciężarów na siłowni. Jazda na rowerze, pływanie, taniec, rekreacyjne bieganie, a nawet regularne spacery w zupełności wystarczą, by cieszyć się dobrym zdrowiem. Niewskazany jest za to squash, surfing, intensywny trening siłowy czy narciarstwo alpejskie.

Gdy pojawiają się pierwsze objawy żylaków, należy też spać i odpoczywać z nogami lekko uniesionymi do góry i podpartymi np. poduszką. Pomoże to odpłynąć krwi z kończyn dolnych. Polecane są też maści z kasztanowcem i escyną, które niwelują obrzęki oraz wzmacniają naczynia krwionośne.

Jak zapobiegać powstawaniu żylaków w ciąży

• nie noś niepotrzebnie żadnych ciężarów, zwłaszcza dużych,
  • unikaj długiego stania,
  • nie zakładaj nogi na nogę podczas siedzenia,
  • spaceruj, pływaj, gimnastykuj się, kiedy tylko to możliwe,
  • masuj łydki i stopy, masaż zawsze wykonujemy w kierunku serca, czyli od stóp w górę,
  • wzmacniaj ścianki naczyń suplementacją rutyny, zawiera ją m.in. rutinoscorbin czy cerutin,
  • nie noś wysokich obcasów, obcisłych spodni i wąskich butów,
  • nie korzystaj z sauny, solarium, gorących kąpieli.